My Family Puzzle

ANDA PENGUNJUNG YANG KE

JIKA ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE 19,281, SILA EMAIL KE fizza_81@hotmail.com beserta bukti no pengunjung anda. Hadiah misteri menanti!!

I LOVE BREASTFEEDING

I LOVE BREASTFEEDING

Saturday, September 12, 2009

SUKELA INFO BERKENAAN SUSU IBU NI

Untuk Senorita-2012, Seeloknya buat stok seawal 3 minggu selepas bersalin. Sekarang dah berapa hari? Try target setiap sessi pengepaman mesti dpt 5oz ke atas. Dan jangan tinggal sessi pengepaman waktu malam, kerana ia merangsang susu jadi banyak. Amalkan pemakanan yang membanyakkan air susu...minum horlik setiap hari, susu segar, minum air lebih 1 liter. Pada akak, horlik dan lobak putih paling mujarab utk dapatkan air susu yg banyak, compare milo...milo tu pada akak tak der kesan utk dapatkan susu yang banyak.

Dalam pantanglah susu tengah banyak, try senorita kawal susu, jangan susu kawal kita. Bermakna bila susu banyak, kita boleh nak target berapa banyak stok satu hari, compare susu kawal kita bermakna susu kurang...kita sentiasa berkejaran utk mendapatkan stok, start dari awal pantang try mentenkan susu, senang bila dah naik kerja nanti.

Jadual pengepaman mesti teratur dan tetap setiap hari, bila jadual teratur maka tiba masanya susu bengkak, contoh kalau 3jam setiap satu sessi pengepaman, breast akan bagi signal bengkak susu setiap 3 jam.

Untuk Suked8787, kalau semua pemakanan yang membanyakkan susu dah makan, apa kata kerapkan jadual pengepaman awak, sebab pengepaman 3 kali sehari kan? Sekali sessi pam dapat 5oz-6oz, pada akak banyak tu, awak target atau buat sessi pengepaman 5 kali atau lebih untuk satu hari. Dan yang paling penting sekali jadual pengepaman mesti tetap untuk setiap hari, jangan lari jadual, bila kita lari jadual pengepaman, maka susu akan bertambah kurang nanti.
Dan satu lagi perkara paling penting juga, kerapkan mengepam waktu malam. Kerana waktu malamlah susu diproduce untuk jadi banyak, bila ada rangsangan dari kita, maka lama-kelamaan susu akan bertambah banyak. Jangan harapkan baby hisap semata-semata, tapi kerapkan juga pengepaman waktu malam, insyaallah.


Contohnya jadual pengepaman yang perlu tetap setiap masa (kalau setiap 3 jam)
6 pagi
9 pag
12 tghari
3 ptg
6 ptg
9 mlm
12mlm
3 am
Amalkan surah al-baqarah, ayat 60. Baca lepas solat, masa nak mengepam, masa menyusukan, niat/mintak kat allah diperbanyakkan air susu.

Amalkan urut urat susu, try cari mak bidan yang pandai tengok/urut urat susu. Biasanya bila kita mengurut urat susu,susu akan bertambah lancar.

Elakkan minum ais, minuman bergas, teh & kopi.


Dan sempena kita nak menyambut bulan puasa nie, marilah kita buat stok sebanyak mungkin, sebab bila bulan puasa, susu akan berkurangan. Cthnya kalau biasa kita pam dpt 8oz, akan menurun dalam 5-6oz. Bila petang lagilah semakin slow proses pengeluarannya.

Image Hosted by ImageShack.usSEMAKIN BERSEMANGAT KU NAK KUMPOL STOK SUSU MASE DLM PANTANG NI...SKANG STOK KU DAH ADE 12 PACK X 7OZ...ALHAMDULILLAH..MGKIN SBB AKU X BOLEH POSE LG...APPE PON BERSYUKUR BUAT MASE NI DPT AMIK KESEMPATAN NI UTK MEMPERBYK KAN STOK EBM UTK PERSEDIAAN NAIK KIJE SOK. AKAN KUAMALKAN KATA2 KAK MIEJA DI ATAS NI...SBB AKU KLU BAB MENGEPAM MMG M CKIT...HEHEH

No comments:

MY RESEARCH

SILA ISIKAN SOALAN DI BWH YE MOMMIES SEMUA! TINGGALKAN NAMA DAN EMAIL. NAK BUAT RESEARCH.tq

Adakah anda seorang yg bergelar mama? jika ya...adakah anda seorang yang fully breastfeed anak anda atau anda memberi minum susu formula? sila jawab..
Jia anda pengepam tegar(expressing breastmilk), pam jenis apa yg anda guna?
Adakah anda pakaikan Cloth Diaper(CD/Cding) kepada anak anda? Ada berapa keping CD yg anda ada skang?
Adakah anda suka bershopping online?Produk apa biasanya anda beli secara online?
Name:
Email Address:

create form

I made this widget at MyFlashFetish.com.

KELUARGA KU

Blog Widget by LinkWithin