My Family Puzzle

ANDA PENGUNJUNG YANG KE

JIKA ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE 19,281, SILA EMAIL KE fizza_81@hotmail.com beserta bukti no pengunjung anda. Hadiah misteri menanti!!

I LOVE BREASTFEEDING

I LOVE BREASTFEEDING

Saturday, September 12, 2009

ANAK AKU KENA GROWTH SPURT

Tadi aku buat kesekian kalinye masuk ke blog member si.com...aku terbaca posted die yg ini :
Air tak payah nak ckp la.. terasa haus sentiasa. Tekak ni kering je. Bagi sesetengah ibu, mereka akan terasa lapar dan haus yg melampau (tetapi tak la sampai kebulur) ketika anak kena growth spurt. Badan seolah-olah tau yg si ibu perlu consume makanan dan minuman secukupnya utk pastikan susu badan dpt dihasilkan mengikut demand si anak yg akan menyusu lebih kerap ketika growth spurt.
uih...mcm terkena btg idung sendiri skang nih...growth purt spt yg kite tau, baby akan mula demand yg tinggi pd susu...mean baby akan minum susu byk dan kerap. Pd mulanya aku x perasan yg anakku kena simptom ni...biasenye growth spurt nih terjadi semasa peralihan usia baby dr sebulan ke sebulan....dan anak aku sendiri bru terkena simptom ni memandangkan die baru memasuki usia sebulan lebih.
Skang ni Darwisya mmg kuat sgt menyusu, mula2x aku rase pelik..dlm ati dok tertanya2...kenapa darwisya asyik menangis dan nak menyusu je nih? smpaikan selagi die tak menyusu selagi tu die x henti menangis dan xboleh tido...so, dgn rasminya pernah kami anak beranak tak tido sampai pg. sib baik masih bercuti pantang...xdela aku kesah sg..cuma terpikir gak mcm mana if growth spurt nih berlaku mase aku dah berkerja esok? uih...x tergambar...huhuhu..
tp klu mengikut kata2 kat atas ni,mmg serupa dgn apa yg aku alami. Aku perasan jugak yg sejak dua menjak nih ku makin byk sgt makan. walhal sebelum berlakunye growth spurt ni,dan mase aku dalam confiment mggu2 sebelum nih, aku selalu xde selera mkn...malah sikit je mkn..kdg2 rase takut gak bila dah semakin bselera ni...walhal aku nk sgt jaga bdn...hehe..yela, berat aku skg 66kg...target nk turun smpai 60 jd la sbb aku tau berat bdn aku susah skit nk turun ..(tah ke sejak ngandung ni makin gumuks comel lak aku..dan setelah dpt info ni td,br aku ngerti yg ini semua berlaku gara2x growth spurt ank ku...tp mmg aku tertarik dgn quote di ats ni...aku repeat lg beberapa petikan kt ats tu,
Badan seolah-olah tau yg si ibu perlu consume makanan dan minuman secukupnya utk pastikan susu badan dpt dihasilkan mengikut demand si anak yg akan menyusu lebih kerap ketika growth spurt.
patot la aku kuat mkn!



Image Hosted by ImageShack.us

2 comments:

Anonymous said...

baru tau psl ni.. hehe..tengkiu2

Mama Qadida said...

akma..sy pon tau bile masuk susuibu.com..bagus la masuk forum tuh...anak akma pon mesti penah kena gs nih kan? share la pengalaman..

MY RESEARCH

SILA ISIKAN SOALAN DI BWH YE MOMMIES SEMUA! TINGGALKAN NAMA DAN EMAIL. NAK BUAT RESEARCH.tq

Adakah anda seorang yg bergelar mama? jika ya...adakah anda seorang yang fully breastfeed anak anda atau anda memberi minum susu formula? sila jawab..
Jia anda pengepam tegar(expressing breastmilk), pam jenis apa yg anda guna?
Adakah anda pakaikan Cloth Diaper(CD/Cding) kepada anak anda? Ada berapa keping CD yg anda ada skang?
Adakah anda suka bershopping online?Produk apa biasanya anda beli secara online?
Name:
Email Address:

create form

I made this widget at MyFlashFetish.com.

KELUARGA KU

Blog Widget by LinkWithin