My Family Puzzle

ANDA PENGUNJUNG YANG KE

JIKA ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE 19,281, SILA EMAIL KE fizza_81@hotmail.com beserta bukti no pengunjung anda. Hadiah misteri menanti!!

I LOVE BREASTFEEDING

I LOVE BREASTFEEDING

Friday, September 11, 2009

LAHIRNYA PERMATA HATI KU DAN SUAMI TERCINTAKU

Aku nak share ckit pengalaman aku melahirkan baby sulungku Nur Darwisya Damia..
Detik2 kelahiran darwisya pd mulanya x la mencemaskan sgt...tp yg sedihnya aku kena induce...ha, mase nih lah aku agak rase cemas skit sbb aku tau induce tu sakit dr sakit beranak biase...mana2x forum yg ku baca semua x menafikan kesakitan di induce nih..

Pd tanggal 6/8/09-->dimana tarikh ni menunjukkan lg 2 hari due date aku( waktu ni mmg aku sentiasa berdebar2x dan sentiasa amik langkah berjaga2x)

jam 12tgh mlm: sbnrnya mase ni aku dah mula rase sengal2x kt perot.maybe braxton hicks, so aku wat xtau jela...lgpon xde la rase sakit yg melampau dan masih lg mampu kutahan sakitnya. aku trus zzzz..

jam 3pg: aku terjaga dr tido sbb waktu ni aku dah terasa contraction yg bole dikatakn agk sakit jugak... nk kejut hubby,kesian plak...die nmpk penat td mlm. maka, sorang2 la aku menahan keperitan kat peyutku itu dgn sepenuh tenagaku...mula2 kurg tp lama kelamaan sakitnya mcm menyucuk-nyucuk smpi ke pinggulku...
kali ni aku rase mcm nk terbuang plak...dan mase aku bru nk bangun utk ke toilet, tiba2 aku rase ade air kluar dr private partku itu dan terasa lencun je suar dlm ku...dah sah....aku dah dpt rase yg konpem aku da nk terberanak sbb air ketubanku dah pecah pd pg buta ygsepi tu...
aku terjerit2 la panggil mak aku yg ketika tu tido kat ruang tamu...mmg panik sgt...sambil aku kejut hubby ku, sambil aku tgok suar dlm ku...nampaknya aku kembar darah...ade darah sekali...tp x byk..patotla aku rase sakit...klu kembar drh org ckp sakit skit..

jam 3:30 pg : aku , hubby, ayahku bersiap utk segera ke hospital...hubby aku nmpk kelam kabut skit walaupon dalam mamai... tp aku tau die pon takut jugak sebenarnya nak hadapi semua nih ..maklumla anak pertama.
aku sempat jugak tukar pakaian dan basuh suar dlm ku dan private part yg dah dibasahi air ketuban td sbb mase nih dah xde sakit dah...cume aku perluke hospital sbb aku slalu tingat kata2x 'once air ketuban dah pecah kena cpt2 gi spital,takut baby infection'.

jam 3:45 pg: kami smpai ke spital.spital dekat je dgn umah..(spital dimana tmpt aku bertugas sbg nurse...heeheh...bersalin free la aku)
lepas register, sorg assistant nurse merangkap kwn sekerja aku kat A&E department bawa aku trus ke labour room...die tolak aku pakai kusi roda weh...hehhe..baik plak ko ek pa'ie...mase kije ko suke buli  aku! cis!
sesampai je kat labour room,aku trus dipasangkan CTG utk cek tahap kekauatan contraction...hasilnya mmg dah ade contraction cume blum kerap lg...aku pon mase ni cuma rase sakit skit2 jek dan sekejap2x...mcm pi hotel je aku rase mase nih...huhuhu...walhal kat spital
lepas tuh nurse cek bukaan serviks aku...huh mase nih la saat yg aku gerun yg teramat..selama ni aku byk dgr n baca ttg pengalaman org lain...kali ni haku plak yg menghadapi nya...korg dpt bygkan x mcm mana perasaan? tpp aku cube tenang...walaupon buat2x sebenarnya..heheh pdahal kat hati ni rase cam nak cabut lari jerk...eksen skit la sbb aku sendiri nurse kan...kunon2x nakla tunjuk takut...masa mula2x nurse seluk tuh, aku rase sakit la jugak,ngilu2x gitu tp lama2x bila nurse suh relax dan tarik napas , baru aku dpt selesakan diri...alhamdulillah xde la sakit sgt...

jam 4:30 pg : aku dan hubby dihantar ke wad sbb nurse ckp bukaan aku br 1.5 cm bukak...alahai...ciputnya...so nurse ckp tggu esok jek..klu esok x bersalin gak, baru induce..so mlm tu aku n hubby tdo mcm kat hotel jerk...hehe

esok pagi-->jam 8pg : aku dihantar ke labour room sbb doctor gynea ku nk cek n nk jmpa aku. aku dipasangkn ctg lg sekali..doctor ding buat pemeriksaan serviks pd aku...wow..mase ni lg aku takot...tgn dr ding beso weh...tp alhamdulillah aku bleh handle ...mase ni bukaan br 2cm..tp doctor ckp normal 1st bby bukaaan lmbt skit..lps dah puas kena interbiu dgn doctor, aku dihantar smula ke ward... tggu smpai sakit 5 min tu br masuk labour blik. lega aku...dpt rehat..

jam 5ptg : nurse masuk dan tnya ade rase sakit contraction tak? aku ckp ade tp cuma 15 min sekali dan kdg2 20min sekali. tp mmg aku sakit x kerap...aku pon dah risau, dah nk mlm tp masih x sakit sgt...
nurse suh aku masuk labour room...maybe aku mmg kena induce gak..dr ding pon dah arahkn aku dimasukkn le labour room...

jam 7ptg : dr ding cek bukaan br 3cm...mmg lmbt ek bukaan aku..doct pon dah risau sbb takut bby kena infection sbb waterbag aku dh pecah da lama. at last pkul 7 lbh aku dpksa induce...maka nurse pon cucuk la tgn ku dgn jarum ijo(beso tu)

jam 7:20 pm: aku dah mula rasa sakit contraction yg teramat sgt...aik,baru masuk ubat, dah terus sakit? mase ni hnya allah yg tau perasaan aku. sakit yg maha hebat dan mmg xboleh tanding dgn sakit2x yg lain...makin lama makin kerap... tgn hubby ku yg sentiasa kt sisi ku itu aku pegang erat...kdg2 hubby ku ajar aku spya mengucap..dan mcm2 la kalimah allah yg bermain2x kt bibir aku.antaranya lailahaillaantasubhanakainnikuntuminozzolimin..
lancar gak mulut aku beristigfar utk mengelakkan aku menjerit kesakitan.aku pon ade sedut gas entonox tu utk mengurangkan rase sakit. tp bukannya kurg pon, rase cam nak tido adela..huhuhu...mase nih laki aku sibuk dok amik gmbo video aku...(smpai skang aku simpan wat kenangan)hehhe

jam 09:40 mlm: tiba2x aku rase mcm nak berak yg amat sgt...aku menjerit pd nurse ngatakan yg aku nak terberak...padahal aku tau mase tuh kepala baby mgkin da nak kuar.. tp mmg aku terberak betul pon...hehhehe...sekali aku berak cair daaa....ah, mase tuh aku dah x pk malu...aku kuarkan je najis masyamku itew dgn muka selamba sbb rase sakit nak terberanak sgt dah mengatasi segalanya...hehehhe
lepas selang beberapa saat, nurse suh aku start meneran...aku langsung tak tau mcm mana cara nak teran smpai nurse siap marah aku sebab teknik aku slh...mana la aku tau, 1st baby kan...last2x nurse ajar aku cara meneran yg betul...dan dgn permulaan yg x betul , lama kelamaan aku dah pandai meneran...siap akak2x nurse tuh puji aku lg..."pandai pon fiza"...huhuhu...

jam 10:13 mlm : dgn pelbagai cara dan posisi aku bertarung nyawa meneran akhirnya aku selamat melahirkan baby girl ku tepat jam 10:13 min mlm dgn berat 3.6kg...alahai beso nye anak mama...patotla mcm nak mpus aku teran...nak masuk lapan kali tau aku teran...huh mmg mcm nak pputus nyawa...tp mmg btul..rase sakit nak beranak mcm rase nak berak sembelit tu...tp aku rase lg sakit nak beranak ...

alhamdulillah segalanya dah selamat...baby aku pon sihat...
lepas dah bersihkn bby, nurse suh aku bg ciuman kat baby aku...terharu sungguh aku saat memberi kucupan yg pertama tuh...rase mcm x percaya dah bergelar seorg ibu...terasa lengkap idup aku...mmg happy sgt2x...akhirnya penantian aku dan suami berakhir pd tanggal 6/8/09 nih...alhamdulillah.
ank aku sihat dan xde complication ape2x.dan xpernah lagi kena demam kuning..aku pon alhamdulilah sihat..keesokannya dalam pukul 4ptg, aku dibenarkan pulang bsama bby ku.
ni detail aku n baby mase baru lepas lahir...tgok berat dier...semangat nyer...3.629kg berat ank dara mama ni

j
alahai anak mama....my lovely newborn..huhuhu


 mase nih nurse tunjuk anak aku laki ke pompuan

 kucupan pertama mama utk anak yg tersayang..
nih mase kat ward..sepanjang hari aku ngan die...x bg nursery amik..hehehe
dan mase ni aku dh start breastfeed bby...antara misi aku sbg seorg mama


No comments:

MY RESEARCH

SILA ISIKAN SOALAN DI BWH YE MOMMIES SEMUA! TINGGALKAN NAMA DAN EMAIL. NAK BUAT RESEARCH.tq

Adakah anda seorang yg bergelar mama? jika ya...adakah anda seorang yang fully breastfeed anak anda atau anda memberi minum susu formula? sila jawab..
Jia anda pengepam tegar(expressing breastmilk), pam jenis apa yg anda guna?
Adakah anda pakaikan Cloth Diaper(CD/Cding) kepada anak anda? Ada berapa keping CD yg anda ada skang?
Adakah anda suka bershopping online?Produk apa biasanya anda beli secara online?
Name:
Email Address:

create form

I made this widget at MyFlashFetish.com.

KELUARGA KU

Blog Widget by LinkWithin