My Family Puzzle

ANDA PENGUNJUNG YANG KE

JIKA ANDA ADALAH PENGUNJUNG YANG KE 19,281, SILA EMAIL KE fizza_81@hotmail.com beserta bukti no pengunjung anda. Hadiah misteri menanti!!

I LOVE BREASTFEEDING

I LOVE BREASTFEEDING

Friday, September 11, 2009

KESAH MCM MANA AKU KENAL BREASTPUMP N EBM

Buat masa ni aku begitu teruja sgt  membaca segala blog ,forum2 dan seangkatan dgn nye ttg breasfeeding nih..
especially ruangan susuibu.com...byk info2 dan pengajaran yg aku dpt dr situ dan ianya amat bagus sekali utk new mom mcm aku ni...tiapkali aku baca semua tu tiapkali tu semngat aku tuk bf baby aku meningkat naik.
aku mmg tahu kebaikan dan kepentingan bf ni since aku sendiri seorg staff nurse cuma jujur aku ckp sumtimes aku buat ignore psl pengetahuan aku sndiri...yela since kat kolej nursing lg aku dah didedahkan ttg susuibu tp waktu dan ketika aku dpt lesson tuh, aku masih lg bergelar teruna...huhu.so sedikit sbyk aku ngaku aku x amik port sgt pasal ni smua..

dan akhirnya setelah aku bergelar seorg ibu, aku mula tersedar akan kepentingan susuibu nih .ini semua bermula apabila aku di hantar oleh sister department aku ke satu kursus ttg breastfeeding for new mom. mase tu aku tgh pregnant 8 bulan, dan mase tuh jugak tgh sibuk kempen breastfeeding utk bln ogos.
dan pd tanggal 27/7 tuh, aku byk didedahkan ttg kepentingan bf. dr situ aku jd tertarik dan mula mentekadkan diri aku tuk bf my baby nanti.itula azam aku lepas attend the course. dgn kursus tu jugak aku dpt sekeping sijil yg menobatkan aku as a lactating caunselor...huhuhu...xsgka gak...so, sejak aritu sister byk train we all utk bg caunseling pd bakal or ibu baru yg bersalin kat spital aku...so, dr situ jugak menguatkan lg semangat aku utk bf.
dan disebabkan aku kaki internet, so aku cuba mencari seberapa byk pengetahuan ttg bf,susu ibu dan EBM. dan akhirnya aku terjumpa laman susuibu.com. yg byk mengajar aku cara penyimpanan EBM,kepentingan EBM dan pumping termasuk breastpump yg berkualiti.

bckp ttg pump, sebelum aku dpt pengetahuan ttg kepentingan EBM, aku xpenah langsung terfikir utk beli breastpump. dan jujur aku katakan aku seolah buta ttg pumping of breastmilk ni. mgkin aku terlupa info yg aku belajar kat kolej dulu ttg bf. 1st time aku tau ttg breastpump mase aku join satu laman web utk mencari list brg2x baby utk persediaan bg ibu baru mcm aku... kat situ ade tersenarai sekali breastpump. mase tu aku take 4 granted jerk...dan kerana hanya mengikut saja list kat dlm tuh, aku still tetap beli breastpump tp dgn harga yg x sampai pon rm20..mean rega manual pump yg aku beli tuh hanya rm17.90.
kdg2x aku gelihati jugak bila mengingatkan semua ni. terasa buta nya aku ttg breastpump ni...pd aku cukuplah sekadar boleh mengepam utk releasekan engorg breast.
mase ni mase aku blum tahu ttg kepentingan stok ebm dan sebagainya. aku mmg tak pernah tahu pon pasal EBM. dulu2x penah jugak dgr dr kekawan tp x detail sgt..yg aku tau pump kat tmpt keje supaya x bengkak breast..ehheheh...
dan kerana susuibu.com aku dpt smua info ttg ebm,pump dan cara penyimpanannya...
dari situ la aku start beli pump yg agak baik dr pump yg murah tu..aku cube tutupkan sebelah mata je utk invest sebyk rm500 lbh utk beli sgala peralatan spectra 3 ku itu.
dan kerana spectra ni la aku dpt kumpul sedikit demi sdikit stok EBM...rase bangga pon ade..alhamdulillah aku x ketinggalan dlm kepentingan bf ni.
byk yg aku belajar dr susuibu.com.

mmg penting bg ibu berkerjaya spt aku utk memiliki breastpump yg berkualiti klu aku nak berjaya dlm misi aku utk bf bby aku shgga umur die 2thn kelak. baru aku sedar skang...betapa pentingnya stok EBM utk persediaan naik kije sok...sementelah baby aku pon jenis kuat menyusu. klu x buat stok eBM dr skang, ditakuti aku x dpt nak menampung breastmilk utknye nanti. lgpon susu aku pon bukan jenis yg meriah sgt..
dan sekali lg aku tersedar, utk membanyakkan susu, aku juga x ketinggalan utk mencuba perlbagai jenis makanan yg diyakini dpt menambahkan susuibu. antaranya aku selalu  minum soya,susu dan horlick. makanan pula aku amik oat, kurma,sawi, lobak putih selain dr pil2x sampingan (wat mase ni aku mkn pil herba mustika ratu utk kesihatan ibu lepas bersalin dan menambahkan susu bdn.
lepas ni plan nak amik fenugreek n milk maid tea...longan pon blum cuba. insyaalah utk darwisya, aku x akan berkira utk semua ni...selagi aku mampu bf anak aku, aku akan terus kan misi aku tuh. dan alhamdulillah mgkin berkat aku bf tanpa campur susu formula, anak aku setakat ni blum pernah lg menghadapi ape2x penyakit. even demam kuning pon darwisya x pernah kena lg.alhamdulillah.
dr 1st hour lepas bersalin lg aku dah bg kolustrum utk baby aku.
so buat ibu2 abru or bakal2x ibu sekelian, tanamkan dlm diri dr skang utk bg susu badan pd anak2x anda. happy breastfeeding.

INFO KAT BWH NI LAH ANTARA YG BG SEMANGAT UTK AKU MEMBELI BREASTPUMP YG BERKUALITI.



mengapa perlu membeli pam susu?

1) Masalah inverted nipples
Kalau ibu tu mengalami masalah inverted nipples, breastpump boleh membantu mengatasinya. Masalah inverted nipples bukan masalah remeh yang boleh dibiarkan, kerana ia antara penyebab yang boleh membuatkan seorang ibu itu mengalah untuk meneruskan penyusuan.

2) Bayi lahirkan tak cukup bulan
Bayi yang lahir tak cukup bulan biasanya mempunyai masalah weak suckling. Apa lagi jika si ibu mempunyai inverted nipples, memang menyukarkan keadaan. Bayi yang lahir tak cukup bulan juga biasanya perlu ditempatkan di dalam incubator. Ibu perlu menggunakan masa ini untuk mengepam susu bagi memastikan bayi tersebut memperoleh khasiat kolostrum dan seterusnya susu ibu, serta membantu merangsang pengeluaran susu.

3) Bayi mengidap jaundice
Bayi yang mengidap jaundice yang tinggi perlu melalui phototherapy treatment. Ibu perlu mengepam susu untuk dibekalkan kepada bayi tersebut.

4) Untuk membantu mengurangkan engorgement dan mengelakkan mastitis
Ramai ibu yang mengalami engorgement semasa pantang disebabkan semakin banyak susu yang dihasilkan. Jika dibiarkan berlanjutan boleh menyebabkan mastitis. Jadi memang penting untuk si ibu mengepam untuk mengelakkan perkara ini.

5) Untuk menyediakan stok beku untuk simpanan dan stok segar untuk dibekalkan kepada anak setelah ibu masuk bekerja.

6) Untuk mengajar anak menyusu botol sebelum ibu masuk bekerja.

7) Untuk menyediakan stok susu kepada anak apabila anak mengalami nursing strike disebabkan sakit, teething dan sebagainya.

8) Untuk maintain pengeluaran susu yang berterusan.
Bagi ibu bekerja, apabila anak tidak menyusu semasa ibu bekerja, penting untuk ibu menggantikan sesi penyusuan tersebut dengan mengepam, bukan sahaja untuk menyediakan stok susu kepada anak, tetapi juga untuk memastikan pengeluaran susu yang berterusan.
Jika si ibu tidak mengepam, badan akan menerima signal bahawa ia tidak perlu menghasilkan susu kerana si anak tidak memerlukan susu tersebut. Lama-kelamaan pengeluaran susu akan menyusut, dan ini akan membawa kepada masalah "susu sikit".

Ada banyak sangat sebabnya. Seperti kata ibu-ibu yang lain, ibu perlu tekad dan nekad untuk menyusukan anak. Usaha, keinginan dan keyakinan perlu ada. Minda yang positif amat penting. Kalau awal-awal dah mengalah, dan minda dah set yang susu akan sikit, maka itulah juga jadinya. Renung semula lagu
there is no such things susu sikit atau byk (secara genetik/keturunan). kalau sikit atau byk, ia adalah atas kesilapan/inisiatif kita sendiri


susu sikit
-negative thinking : minda dah set susu sikit
-kurang direct BF (when with baby)
-kurang pumping (when away from baby)
-latching/lekapan tak betul
-penggunaan pam yg tidak menyamai baby suction
-makan jamu yg entah hape hape
-makan pil perancang yg tak sesuai utk bf mom
-penyakit : PCOS (kena confirm ngan doktor)

susu byk
-positive thinking ; minda dah set, susu cukup utk anak
-kerap direct BF
-kerap pam
-latching betul
-penggunaan pam yg bagus, menyamai baby suction
-double pumping
GUIDELINE STORAGE OF EBM
HUMAN MILK STORAGE - QUICK REFERENCE CARD
Temperature Storage Time
Freshly expressed milk
Room temperature 66-72°F / 19-22°C 8 hours
Insulated cooler / icepacks 60°F / 15°C 24 hours
Refrigerated Milk (Store at back, away from door)
Refrigerator (fresh milk) 32-39°F / 0-4°C 5 days
Refrigerator
(thawed milk)
32-39°F / 0-4°C 24 hours
Frozen Milk
(Do not refreeze! Store at back, away from door/sides)
1 Door refrigerator Varies 2 weeks
2 Door refrigerator/freezer Varies 3 months
Separate deep freeze 0°F / 19°C 6 months
These guidelines are for milk expressed for a full-term healthy baby.
If baby is seriously ill and/or hospitalized, discuss storage guidelines with baby's doctor.

TP LEPAS NI IGT NAK SAMBAR YG NI LAH... MINAT PLAK DGN MEDELA SWING BP NI. YELAH DIE JENIS HANDY N BATERY OPERATED...SNG AKU NK BWK MASE JLN2 NNTI...SPECTRA 3 AGAK BULKY N SESUAI UTK AKU PUMP KAT TMPT KIJE JE NNTI...LG SATU YG AKU SUKE SWING NI SBB DIE ADE 2 PHASE EXPRESSION. NAK SAMBAR LA SATU...TP TGGU AKU CUKUP WANG DULU LA...IGT NK JOIN KUTU JER...TGOK LA CAMNER
MEDELA SWING (RM649)

Features and Benefits

  • Designed for faster let-down and milk flow
  • Massaging SoftFit™ breastshield
  • Adjustable vacuum and speed for customized comfort
  • Portable, use on table top, belt clip, or shoulder/neck strap
  • Safe for the collection, storage and feeding of breastmilk
  • IMPORTANT: This product is a single user item. Use by more than one user may pose a health risk, performance questions, and voids the warranty.
  • Chosen for you and your baby - All parts that come into contact with breastmilk are BPA/DEHP Free.

What's Included

  • 2 collection containers & lids
  • 1 container stand
  • 1 valve
  • 3 membranes
  • SoftFit breastshield
  • Carry Bag
  • Breastfeeding Information Guide
  • Tubing
  • Battery Power Option (4AA batteries not included)
  • Neck/Shoulder strap
  • Instruction Manual

2 comments:

SalihahNordin said...

ruginya...saya x tahu pasal yg nie...patut r lepas start bekerja, susu makin kurang...waaa...nk start blk susukan alya...sedih + terkilan sbb x pat nak bf kan alya lagik....

Mama Qadida said...

salihah...masih ade kesempatan lg dan blum terlambat...kan ade panduan relactation...u boleh google cara2x merelaktasi balik...cube yerk...klu nak minta panduan dr fiza pon, boleh...fiza akan bantu seberapa yg mampu...yg pasti jgn give up dan mind mesti setting yg u nak bfeed ur baby

MY RESEARCH

SILA ISIKAN SOALAN DI BWH YE MOMMIES SEMUA! TINGGALKAN NAMA DAN EMAIL. NAK BUAT RESEARCH.tq

Adakah anda seorang yg bergelar mama? jika ya...adakah anda seorang yang fully breastfeed anak anda atau anda memberi minum susu formula? sila jawab..
Jia anda pengepam tegar(expressing breastmilk), pam jenis apa yg anda guna?
Adakah anda pakaikan Cloth Diaper(CD/Cding) kepada anak anda? Ada berapa keping CD yg anda ada skang?
Adakah anda suka bershopping online?Produk apa biasanya anda beli secara online?
Name:
Email Address:

create form

I made this widget at MyFlashFetish.com.

KELUARGA KU

Blog Widget by LinkWithin